Land Rover voltooit 's werelds eerste hybride expeditie over silk trail van Solihull naar Mumbai

15 OKTOBER 2013, BEESD
Samenvatting
Drie Range Rover Hybrid diesel-hybride prototypes hebben gisteren de ultieme sign-off test van de ontwikkelingsafdeling voltooid, door in 53 dagen door 13 landen te rijden van Solihull, thuisbasis van Land Rover, naar Mumbai in India, hoofdkwartier van Jaguar Land Rover’s moederbedrijf TATA. Dit is ’s werelds eerste hybride expeditie over de Silk Trail en een van de zwaarste avonturen die Land Rover ooit heeft georganiseerd.
  • Drie Range Rover Hybrid diesel-hybride prototypes voltooien expeditie van bijna 17.000 kilometer over Silk Trail van Solihull naar Mumbai
  • 53 dagen tellende reis door 13 landen en twee continenten als laatste en extreme sign-off test van Range Rover Hybrid prototypes
  • Belastingen tijdens expeditie varieerden van temperatuurverschillen van -10° tot +43° C, hoogten van zeeniveau tot 5.500 meter en rijden over alle mogelijke soorten on- en offroad ondergrond
  • Eerste buiten China geregistreerde auto’s die Xinjiang-Tibet autoweg hebben gebruikt
  • Levering van Land Rover’s eerste productie-uitvoeringen van Range Rover Hybrid en Range Rover Sport Hybrid start in eerste kwartaal 2014

Uitdagende omstandigheden onderweg waren onder meer wegen met grote en diepe gaten, stoffige woestijnroutes bij een hitte van 43° C en ontelbare kilometers over modder- of gravelwegen en veepaden. Daarnaast werden rivieren overgestoken, waren er langs diepe afgronden slingerende bergpassen die deels waren geblokkeerd door aardverschuivingen, vormde de ijle lucht van de extreem grote hoogte een unieke belasting en droegen ook het drukke en onvoorspelbare verkeer op Chinese en Indiase wegen bij aan de belasting op mens en machine.

De Silk Trail 2013 expeditie was de laatste goedkeuringstest voor de Range Rover Hybrid voordat deze wordt vrijgegeven voor productie. Van ‘The Home of the Legend’ in Solihull, Groot-Brittannië ging de route door Frankrijk, België, Duitsland, Polen, Oekraïne, Rusland, Kazachstan, Oezbekistan, Kirgizië, China (inclusief Tibet), Nepal en India. Voor een groot deel van deze afstand volgde de expeditie de legendarische Silk Trail (zijderoute); de handelsroute die meer dan 2.500 jaar geleden voor het eerst Azië met Europa verbond. Er werd overnacht in hotels, pensions, herbergen en tenten, veelal op locaties die eeuwen geleden ook al werden bezocht door reizigers.

Waar de noordelijke en zuidelijke zijderoute zich splitsen, bij de afgelegen stad Kashgar in het noordwesten van China, koos de expeditie een bergroute die nooit eerder was opengesteld voor buitenlandse auto’s. Daarmee waren de teamleden van de Silk Trail expeditie de eerste westerlingen die ooit de Xinjiang-Tibet autoweg in zijn geheel hebben gezien. Een route die met zijn gedeeltelijke ligging op meer dan 5.300 meter boven zeeniveau een unieke uitdaging vormde voor de nieuwe Range Rover Hybrid.

Hier bracht de expeditie zeven opeenvolgende dagen door op hoogten die varieerden van 3.350 tot 5.379 meter. Hier bedraagt de hoeveelheid zuurstof in de lucht nog maar 10% in verhouding tot 21% op zeeniveau. Dit maakt het voor zowel mensen als verbrandingsmotoren moeilijker om te functioneren. De Range Rover Hybrids bleven echter goed presteren, ondanks de zware belading van de auto’s met onder meer bagage, kampeeruitrusting, voedsel, medische apparatuur en aerodynamisch onvriendelijke imperiaals met reservewielen, banden en jerrycans met brandstof. Daarbij profiteerden de auto’s van de trekkracht van de elektromotor, die direct vanaf stilstand al maximum koppel levert.

Rijdend over paden die zo glibberig waren van de modder dat ze onrijdbaar waren voor andere soorten auto’s, realiseerde de diesel-hybride aandrijflijn van de Range Rover Hybrid – met 35 kW elektromotor en 3.0 TDV6 diesel – een uitstekend verbruik over een dergelijke route voor een auto van dit formaat en met zoveel vermogen. Gemiddeld over de hele expeditie wisten de Range Rover Hybrids een verbruik te realiseren dat varieerde van 7,6 tot 7,8 l/100 km.

Ontwikkelingsingenieurs van Land Rover evalueerden continu de dataloggers die in elke auto waren aangebracht en stuurden meer dan 300 Gigabyte aan gedetailleerde technische registraties naar het engineering team in Gaydon. Het doel van de expeditie was niet om de betrouwbaarheid van de technische componenten te testen, dat was reeds gebeurd, maar om de afstemming van motor- en transmissiesoftware verder te verfijnen voor perfect naadloze prestaties op elk terrein, bij elke temperatuur en op elke hoogte. Problemen bleven beperkt tot zaken veroorzaakt door het slechte oppervlak van wegen en terrein onderweg: 15 lekke banden verdeeld over de drie Range Rover Hybrids en de vier ondersteuningsauto’s, vier beschadigde velgen door diepe gaten in het wegdek en vier gebarsten voorruiten als gevolg van steenslag.

Peter Richings, Jaguar Land Rover Hybrids and Electrification Director, die deelnam aan de laatste etappe van Jaipur naar Mumbai, uitte zijn tevredenheid: “Deze eerste diesel-hybride expeditie ter wereld over de Silk Trail volgde een ambitieuze route door Europa en Azië die onmogelijk zou zijn geweest voor de meeste andere soorten auto’s. Voor de Range Rover Hybrid prototypes was het echter – ongeacht hoe zwaar de condities ook waren – totaal geen probleem.”

“Bij de ontwikkeling van de hybride aandrijving voor de Range Rover was het onze doelstelling om de voordelen van hybrides op het gebied van brandstofverbruik en CO2-emissies te integreren zonder dat dit ten koste zou gaan van go-anywhere capaciteiten, interieurruimte en raffinement van de Range Rover. Het succes van deze opmerkelijke expeditie bewijst duidelijk dat wij daarin zijn geslaagd.”

Afbeeldingen
Video's
Over Land Rover

Land Rover specialiseert zich al sinds 1948 in het ontwerpen en produceren van authentieke vierwiel-aangedreven auto’s die zich onderscheiden door de grootste omvang van capaciteiten in hun respectievelijke segmenten. Daarbij neemt Land Rover zijn verantwoordelijkheid voor het milieu serieus. Onze activiteiten op dit gebied zijn gebundeld in ons Our Planet programma. Dit omvat duurzame productie, ontwikkeling van nieuwe technologie, CO2-compensatie, natuurbescherming en humanitaire projecten. De assemblage van alle modellen gebeurt al sinds begin 2006 volledig klimaatneutraal. Daarnaast wordt de CO2-emissie van het gebruik van de auto door klanten voor de eerste 75.000 km of drie jaar gecompenseerd via de onafhankelijke organisatie Climate Care. Zie www.landrover.nl/ourplanet voor meer informatie. Iedere nieuwe Land Rover en Range Rover heeft 3 jaar volledige fabrieksgarantie met een maximum van 100.000 km, 6 jaar carrosseriegarantie op doorroesten en uitgebreide 24-uurs hulpverlening bij pech onderweg voor een periode van 3 jaar.

berichten